Любителският шампионат Lotus Sofia Auto-Kart Championship стартира своя 16-и сезон с провеждането на 1-ия кръг на писта Лаута в Пловдив в събота, 7 март, информира auto-kart.com. Най-старият картинг шампионат на не-професионално ниво в България, който се провежда без прекъсване от 2005 г. насам, събра 16 участници в града под тепетата. Състезанието бе спечелено от 14-годишния Делян Мишинков, който реално е роден няколко месеца след старта на първия пълен сезон през м. март 2005 г. Тогава шампионата стартира с наименованието Club F1 Kart Championship, като сп. Club F1 по онова време, прекръстено по-късно на Club S1, дълги години бе партньор на надпреварите до началото на миналото десетилетие.
След края на сезона шампионът на Auto-Kart получава спонсорирано безплатно участие в Lotus Sofia Driving School – обучение на писта Дракон с истински състезателен автомобил Lotus Elise.
Общо 16 участници се включиха в 1-ия кръг от шампионата за 2020 г. / снимка: Каролина Шулейевска
Слънчево и топло за сезона време посрещна участниците в 1-ия кръг за 2020 г. Състезанието се провежда по схема „всеки срещу всеки“, като за целта участниците биват разделени на равни групи според техния брой и наличните картове на пистата. При наличните 11 карта в съботния ден и записалите се 16 участника, групите бяха общо 3 – A, B и C, респ. маншовете също бяха три, като битките бяха между пилотите от групи A-B, B-C и A-C в отделните маншове. Групите стартират по две в манш, на принципа „всеки срещу всеки“, като по този начин не остават участници, които да не са премерили сили с всички останали в пряка битка на пистата помежду си. На база класиранията на всеки състезател в отделните маншове се формира и официалното класиране от надпреварата. Състезателната дистанция, която всеки състезател трябва да измине, е минимум 24 км общо. Предвид факта, че всеки участник се състезаваше в два от трите манша, това означаваше по 15 състезателни обиколки (12 км) на манш. На писта Лаута, състезанията от Lotus Sofia auto-kart championship се провеждат с картовете Sodi GT5, с които разполага трасето. След теглене на жребий и определяне на това кой състезател с кой карт ще участва, всички имаха право на 2 часа свободни тренировки, в които да опознаят изтеглените от тях картове в жребия.
При тази схема на провеждане на състезанията няма квалификация, а стартовия ред се определя от генералното класиране в обратен ред, като намиращия се на първо място стартира последен, втория – предпоследен и т.н. За 1-ия кръг от сезона, стартовия ред се определя на база финалното генерално класиране от предходния сезон 2019. В челото стартираха новозаписалите се участници, като сред тях имаше и такива, участвали в предишни години, но преустановили временно състезателна дейност поради предимно лични причини.
Стартът на първи манш / снимка: Каролина Шулейевска
Първи манш бе спечелен от Максимилиян Колев, който стартира трети и доста бързо след старта се ориентира най-добре и излезе начело. След него финишира потеглилия от втора позиция, най-малък участник в надпреварата – неговия съотборник в Iceman Racing Виктор Николов. Силно каране показа трикратния шампион – 37-годишния Борис Барболов от Lotus SF, който стартира 10-и, но с опита си и добре балансирания карт, който бе изтеглил на жребия, си проправи път напред и завърши трети. Друг новак – Мариян Харизанов от отбора на Rubber Duck Racing, остана 4-и, съотборника му Рангел Рангелов – 5-и, а стартиралия начело дългогодишен участник Виктор Димитров (Schumacher Sport) се класира едва 7-и. Миналогодишният шампион Тома Маринов (Pro Racing Team) остана 6-и, а от 8-а позиция нататък се подредиха Калоян Костадинов, Юлиян Гошев (Pro Racing Team), Красимир Цолов (Lotus SF) и Цветелин Цонев (Young & Furious). Красимир Цолов доста нелепо завъртя Юлиян Гошев на старт-финалната права по средата на манша, след като Гошев затвори Цолов, без да предполага че последния вече е намерил път за атака и се изравнява с него. „Той смени посоката и явно изобщо не предполагаше, че съм там, а аз нямаше къде да отида и как да реагирам“ – бе лаконичния коментар на Краси Цолов след финала.
Делян Мишинков, Iceman Racing / снимка: Каролина Шулейевска
Втори и трети манш бяха спечелени безапелационно от стартиралия на втора позиция Делян Мишинков от Iceman Racing, като този пълен актив му донесе и победата в състезанието. Във втория манш, след Мишинков се наредиха Мариян Харизанов (Rubber Duck Racing), Максимилиян Колев (Iceman Racing), Тома Маринов и Юлиян Гошев (Pro Racing Team), Йордан Пенчев (Shadow Kart Team), стартиралия начело Виктор Димитров (Schumacher Sport) и Калоян Костадинов. Потеглилият от 4-а позиция Ростислав Халачев (Schumacher Sport), също опитен и дългогодишен участник, бе изтеглил „къса клечка“ на жребия и със своя доста неконкурентен карт потъна в дъното на колоната само за няколко обиколки и завърши 9-и.
Мариян Харизанов, Rubber Duck Racing / снимка: Каролина Шулейевска
Още по-къса бе „клечката“ за единствената дама в състезанието – Руми Петрова, чийто двигател гръмна още в първите обиколки и се наложи тя да отпадне, т.к. налични резервни картове нямаше на пистата. Това бе и причината тя да се откаже да стартира в следващия манш. По време на сериозна тройна битка между Тома Маринов (Pro Racing Team), Данаил Варсано (Lotus SF) и Йордан Пенчев (Shadow Kart Team) – последните двама се закачиха на правата преди 2-и завой и предизвикаха най-зрелищния инцидент за деня. Шампионът за 2016 г. Пенчев се завъртя, а Варсано се заби в предпазните гуми, като неговия карт изгасна, в следствие на което той изостана с повече от обиколка, като това го класира едва на 10-та позиция.
Инцидентът между Йордан Пенчев и Данаил Варсано / снимка: Каролина Шулейевска
В третият манш, отново всичко премина гладко за Делян Мишинков, както и за финиширалия на втора позиция негов съотборник Виктор Николов. Данаил Варсано от Lotus SF този път нямаше проблеми и видя карирания флаг трети, пред Рангел Рангелов (Rubber Duck Racing), Йордан Пенчев (Shadow Kart Team) и Цветелин Цонев (Young & Furious).
За този манш Мишинков твърди, че е приложил отборна тактика. По думите му, той е намалил темпото и това е причината движещият се 2-и Рангелов да го настигне. Рангел започна да го атакува, но не успя да го изпревари, като Делян му „затваряше вратата” на всички места. От това се възползва Виктор Николов, който настигна и двамата и изпревари Рангелов на 6-и завой. В края и Варсано се справи с Рангелов и стана 3-и.
Виктор Николов (4) и Ростислав Халачев (3), след старта на 3-ия манш / снимка: Каролина Шулейевска
Ростислав Халачев беше с карта, управляван от Делян Мишинков предишния манш и стартира начело, но необяснимо потъна в класирането, където го очакваха Борис Барболов и Красимир Цолов от Lotus SF, които нямаха късмет и се движеха с бавни и трудни за каране картове. Въпреки проблемите обаче, Барболов и Халачев си спретнаха прекрасна битка между „стари кучета“, използвайки всички възможни начини за атака и защита, които знаят.
Битката между Борис Барболов (8) и Ростислав Халачев (3), проследена от близо от Красимир Цолов (9) / снимка: Каролина Шулейевска
„Никой не ме е пазил толкова в битка на пистата, уникална борба“ – сподели изключително щастлив след финала Халачев, който удържа по-бързия Барболов зад себе си за близо половин дузина обиколки. „Да пазех го и избягвах агресивните маневри и атаки, защото бях убеден, че мога да го изпреваря чисто, въпреки че на карта ми не му достигаше съвсем малко срещу Рости в тази „титанична битка“ на опашката.“ – каза Барболов. „Той усети това по най-бързия начин, в следствие на което започна да блокира всички възможни начини за успешна атака на тази писта. Бях упорит обаче и накрая успях, въпреки че карта ме измъчи. За първи път ми се случва да карам картинг, който сякаш има монтиран неадекватен нискобюджетен тракшън контрол – спираше да ускорява на най-възловите места, прекъсваше на правите безпричинно... кошмарна машина за каране, която има проблем в защитната електроника за клиенти или в карбуратора... а може би и двете – механиците на пистата ще го прегледат и ще кажат. Но в случая, за мен вече е все тая. Поне се забавлявахме много с Рости и това е най-голямата наслада от тези състезания, заради която продължаваме да сме по пистите. За толкова години, като организатори и състезатели сме видяли на практика всичко в тази дисциплина в този спорт. Тук е така – каквото отреди жребия. Не можеш да надскочиш текущото състояние на машината. Това са картове, които се отдават за каране на множество клиенти и винаги може да имат някакъв проблем точно по време на състезание. Това, което се случи и с Руми, е потвърждение на този факт. Аз обаче съм доволен от състезанието, защото в класирането пред мен са само момчетата, стартирали от челото и изтеглили от приличните до отличните картове на жребия. С оглед на ситуацията, за мен това си е направо победа.“ – коментира Барболов, който финишира 7-и в третия манш, пред Халачев и съотборника си Красимир Цолов.
Награждаване / снимка: Каролина Шулейевска
Индивидуално класиране от 1-и кръг:
№ | Име | Отбор | Точки |
1 | Делян Мишинков | Iceman Racing | 30 |
2 | Максимилиян Колев | Iceman Racing | 27 |
3 | Виктор Николов | Iceman Racing | 25 |
4 | Мариян Харизанов | Rubber Duck Racing | 23 |
5 | Рангел Рангелов | Rubber Duck Racing | 22 |
6 | Борис Барболов | Lotus SF | 21 |
7 | Тома Маринов | Pro Racing Team | 20 |
8 | Йордан Пенчев | Shadow Kart Team | 19 |
9 | Данаил Варсано | Lotus SF | 18 |
10 | Юлиян Гошев | Pro Racing Team | 17 |
11 | Виктор Димитров | Schumacher Sport | 16 |
12 | Калоян Костадинов | Kostadinov Team | 15 |
13 | Цветелин Цонев | Young & Furious | 14 |
14 | Ростислав Халачев | Schumacher Sport | 13 |
15 | Красимир Цолов | Lotus SF | 12 |
16 | Руми Петрова | Rumi Team | 11 |
Отборно класиране
№ | Отбор | Точки |
1 | Iceman Racing | 57 |
2 | Rubber Duck Racing | 45 |
3 | Lotus SF | 39 |
4 | Pro Racing Team | 37 |
5 | Schumacher Sport | 29 |
6 | Shadow Kart Team | 19 |
7 | Kostadinov Team | 15 |
8 | Young & Furious | 14 |
9 | Rumi Team | 11 |
Следващият 2-и кръг е планиран да се проведе след 2 седмици, на 21 март, на писта Красна Поляна в София.